15 Sep

Velstøbt album fra Lasse Matthiessen

Skrevet af Mia Kategori: Anmeldelser, Blogge, Interviews
Velstøbt album fra Lasse Matthiessen

Mine sange kredser meget om det inderlige. Det lyder måske lidt voldsomt at sige på dansk, men inderlighed omkring kærlighed, omkring livet og dermed døden.”

D. 3. september udgav Lasse Matthiessen sit andet album “Dead Man Waltz”, og den 11 numre lange plade er fyldt med efterårsstemning, smukke vokaler og fængende tekster. Den Berlin-bosiddende musiker har haft stor succes i Tyskland og Østrig, og er nu så småt ved at indtage Danmark også. Jeg synes, det er lidt sjovt med de musikere, som er svært populære i udlandet, men som vi ikke rigtig har nydt noget af herhjemme endnu – som det f.eks. også er tilfældet med Emil Friis, som jeg skrev om for noget tid siden. Er det et tilfælde, at vi i Danmark ikke får øjnene op for de dygtige musikere, som vi selv fostrer – eller er det en målrettet strategi fra musikernes side? Jeg spurgte Lasse, og han forklarede det således: “Jeg har arbejdet meget bevidst på Tyskland. Jeg har gennem lang tid nu boet i Berlin og spillet i Tyskland. Derfor har jeg også valgt at udgive på et tysk label, og udgive dér hvor jeg bor først. Tyskland er et større marked, hvor jeg kan spille og blive spillet mere. Det er også i Tyskland, jeg har mine netværk, og jeg har fået en del opmærksomhed hér fra radiostationer og medier generelt.” Når jeg tænker over det, så er det i grunden en smart måde at gøre det på – langsomt opbygge sin popularitet i udlandet, spille koncerter, udgive album, og så komme tilbage til Danmark. For selv hvis ens musik er dårlig – hvilket slet ikke er tilfældet med Lasse Matthiessen – så er det en god historie, når det fortabte bysbarn vender hjem til Danmark, efter at være faldet i udlandets smag. Man kan ikke undgå at blive lidt stolt. Og det kan næsten kun give opmærksomhed og gøre det nemmere at få sin musik frem – langt nemmere, end hvis man som musiker kun har opereret i Danmark, og så forsøger at slå igennem i udlandet. Nå, tilbage til musikken.

“Dead Man Waltz” er helstøbt og gennemtænkt – fra første til sidste nummer – og Lasse Matthiessen virker som en stilsikker musiker, som ved lige præcis hvem han er som kunstner, og hvad han vil med sin musik. Inderligheden er i højsædet, men på en underspillet måde – fremført i små historier og på en måde, som giver inderligheden en lethed over sig, og gør det nemmere for lytteren at indtage den. “I teksterne udspiller det sig i små historier, i billedlandskaber. Jeg prøver tekstuelt at visualisere mine stemninger: Lydene fra byen før natten lægger sig; fotografier af steder, der fremkaldes; the film noir night. Nogle gange i små fortællinger, som i albumtitel-sangen “Dead Man Waltz”, hvor min intention er at give lytteren et historie-forløb, der hele tiden bevæger sig omkring temaet: soldaten, der klæder sig på og tager på tivoliet – kvinden, som leder efter ham og finder ham –  bandet, som spiller valsen – generalerne, som de begge ved snart tager ham med – den sidste vals før han skal væk“, fortæller Lasse.  På den måde formår han at skabe historier og fortællinger, og fremføre dem på smukkeste vis. Hans vokal er afslappet og ubesværet – de små knæk og variationer gør den levende og lækker at høre på, og på den måde slipper han afsted med at fremføre selv meget simple sange på en spændende måde.

Selvom pladen fremstår som en gennemarbejdet enhed, og de enkelte numre hænger godt sammen, skiller særligt 3 numre sig ud fra mængden. Det første er “Celluloid”, som er pladens første nummer. Det har en jazzet, fransk stemning over sig, og vokalen får lov til at være tilbagelænet og afslappet. Det får mig til at tænke på en efterårsaften med støvregn og varm kaffe på en fransk café.

Det næste nummer er “Chasing Wolves”, som er min favorit. Guitarspillet er enkelt og simpelt, men understøtter vokalerne på smukkeste vis. Stemmerne klinger flot – både når de synger unisont, og når de synger tostemmigt, og Lasse Matthiesen får vist noget af sin spændvidde – fra de dybe, bløde toner til de høje, skarpe.

Lasse Matthiessen – Chasing Wolves

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Sidst, men ikke mindst, er jeg faldet lidt for nummeret “Leave Today”. Det er lidt mere folk’et end de andre, og hvis man ser bort fra Lasses vokal, så minder det mig om et nummer, som kunne have været med på det nye John Mayer-album – hvilket bestemt er ment som en cadeau. Mundharpespillet og tempoet gør det til et rart afbræk i albummet – men samtidigt har det tilpas blå elementer til, at det stadig passer naturligt ind sammen med de andre numre.

Lasse Matthiessen – Leave Today

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jeg er ikke i tvivl om, at Danmark nok skal få øjnene op for Lasse Matthiessen – og de foreløbige anmeldelser af “Dead Man Waltz” tyder da også på, at Tyskland ikke får lov til, at beholde ham for sig selv. Han er en dygtig musiker og sangskriver, og jeg er overbevist om, at både sangstemme og lyrik kommer til sin ret, når han optræder live – og så snart jeg får muligheden, vil jeg afprøve min tese. Indtil videre er der dog kun annonceret en enkelt koncert i Danmark, som bliver afholdt d. 26. oktober i Karens Minde Kulturhus – men mon ikke der dukker flere datoer op inden længe. Jeg vil i hvert fald gerne opleve ham folde sin smukke musik ud på en scene.

HVAD SYNES DU? SKRIV EN KOMMENTAR.