25 Mar

KODA-kampen er slut

Skrevet af Mia Kategori: Blogge
KODA-kampen er slut

Efter 7 måneders kamp mod KODA kan vi nu endelig, med stolthed i stemmen, sige, at kampen er slut. Og vi vandt. Det har kostet blod, sved og pressemeddelelser, ture til København, tidlige morgener med radiointerviews, og lange aftener med rådslagning om hvad fanden vi skulle gøre. Men nu er det overstået.

KODA startede med at kræve, at vi trak alt vores musik på bloggen ned, medmindre vi betalte for hvert eneste stream, download og videoafspilning. Et scenarie, der på ingen måde var realistisk med vores økonomiske midler. Derfor sendte vi pressemeddelelser rundt til alle vores samarbejdspartnere i musikbranchen – bloggere, pladeselskaber, musikere – og gjorde opmærksom på, at vi var kommet i klemme. Ikke for at få medlidenhed eller opfordre til modstand, men for at råbe vagt i gevær til alle de mennesker, som var i fare for at brænde fingrene gevaldigt på nogle regler, som ingen af os vidste eksisterede.

Og så tog det fart.. Folk kontaktede os – ikke bare for at vise sympati, men for at fortælle at de – ligesom os – var fuldstændigt uforstående for situationen. Det resulterede i massiv omtale på diverse medier – interviews med aviser, nyhedsindslag i radioen og gedigen debat på diverse internetfora. Og alt dette ledte til, at KODA indkaldte til dialogmøde, hvor de danske bloggeres situation skulle diskuteres, og vi skulle arbejde os frem til en løsning. Et postivt indslag i debatten, syntes vi.

Et par uger efter tog vi turen til København, og mødte op til KODAs dialogmøde. Et dialogmøde, hvor KODA, efter indledningsvist at have slået fast, at de på ingen måde ville diskutere, hvorvidt der skulle betales penge for at bruge musik eller ej, fremlagde et forslag til en revideret blogaftale. En aftale, som i bund og grund var meget bedre end den forrige, men som stadig havde så mange huller, at det var svært rigtigt at tage stilling til den. KODA manglede forståelse for den rolle, som bloggerne spiller i det danske musikmiljø – men også for selve internettet, og hvordan de tekniske komponenter hænger sammen.

Efter debatmødet var der derfor stadig uro i blogmiljøet. Og efter en regulær sviner fra KODAs direktør, som mest af alt fremstod pinlig og uvidende om sagen, var der ikke længere megen begejstring for KODA at hente blandt bloggerne. Det forsøgte KODA at rette op på, ved at indkalde til endnu et dialogmøde – denne gang med hjælp fra YourWaves, Musikparlamentet og en paneldebat. Og det blev en succes. Der var bedre forståelse fra KODAs side, bedre opbakning til bloggerne fra resten af musikbranchen, og da vi gik fra mødet havde både Lukas og jeg en følelse af, at vi nok skulle få fundet en løsning på det hele.

Og så blev den lidt ved det.. KODA skulle udarbejde nogle nye regler, men som I jo alle efterhånden ved, så er KODA “en stor organisation”, og “sådan noget tager tid”. Så siden efteråret har vi egentlig ikke gjort så meget andet end at vente – vente på, at KODA fandt ud af, hvad de ville.  Og i onsdags – 7 måneder efter det hele begyndte – fik vi en opringning fra KODA, som kunne fortælle, at de nu havde en løsning. En løsning, som vi kun kan være tilfredse med.

Overordnet set betyder den nye blogaftale, at vi ikke skal betale for at lægge hverken musik eller videoer ud – så længe vi overholder 3 gyldne regler:

Den 1. regel er, at vi skal skrive om musik, og at den musik, som vi lægger ud, skal være et supplement til den tekst, vi har skrevet. Done deal, ingen problemer der. Faktisk er vi glade for netop den her regel, da den trækker en tiltrængt streg i sandet; Er du musikblogger, som dagligt skriver om musik, må du også lægge musik ud. Er du derimod modeblogger, som fortæller om makeup og seneste sko-køb og smider et nummer ud, må du betale.

Den 2. regel er, at vi ikke må være kommercielle. Det betyder, at vi ikke må tjene penge på bannerannoncer eller gøre reklame for events, som vi selv har en økonomisk interesse i. Bannerannoncer har vi aldrig haft – og vi får det heller aldrig. Reklame for events kunne derimod godt blive et problem – særligt i forbindelse med Mer’ Støj!-arrangementer, men heldigvis oprettede vi i sin tid Mer’ Støj! som en almennyttig forening, hvilket betyder, at de penge, som kommer ind ved events og salg af t-shirts går direkte i en lukket foreningskasse, som vi aldrig får del i, og derfor har vi ikke nogen økonomisk interesse i at lave reklame. Det betyder, at I stadig vil kunne holde jer opdateret på Mer’ Støj-arrangementer her hos os. Smart, ikke?

Den 3. regel er, at vi skal have tilladelse fra komponister og sangskrivere, hver gang vi lægger et nummer eller en video ud. Dette kan måske virke uoverskueligt, og som meget arbejde for et enkelt nummer eller video, men i vores situation gør det ikke nogen forskel – vi har fra starten kun lagt værker ud, som vi havde tilladelse fra kunstneren til at bruge, hvilket også har været en af vores kæpheste i hele den her debat. Og så har KODA endda gjort det nemmere for os ved at sige, at det betragtes som et samtykke, hvis kunstneren selv uploader værket på YouTube, Soundcloud eller lignende og muliggør deling.

Wonders Make Joy overholder alle 3 ovenstående regler. Og vi har således mulighed for at komme på den nye blogaftale – en mulighed, som vi vil udnytte ved førstkommende lejlighed, så vi – med god samvittighed – kan blive ved med at lægge musik og videoer ud til vores læsere. Reglerne er enkle, overskuelige og til at arbejde med. KODA har lyttet til os. De er blevet klogere – både på hvor stor en rolle bloggerne spiller i musikmiljøet, men også på hvordan en aftale skal skrues sammen, så den kan fungere på et internet, som til stadighed udvikler sig. En del blogge vil måske få problemer med regel nr. 2, men for os kunne den ikke være bedre. Vi er glade, vi er rigtig glade.

Så tak til KODA – det har ikke været en sjov debat, bølgerne er gået højt, men jeg er overbevist om, at begge parter har lært noget af processen. Tak til medbloggere, musikere, pladeselskaber, komponister, virksomheder og kloge musikmennesker, som har givet os deres opbakning på den ene eller den anden måde. Og sidst – men ikke mindst – tak til alle vores læsere, som efterhånden må være godt trætte af, at høre om KODA. Vi er glade for, at I er blevet hos os, selvom det har været småt med gratis downloads og kompilationer.

En kommentar on “ KODA-kampen er slut ”

  1. […] tilbyde musik og musikvideoer uden beregning, skriver musikbloggen Wonders Make Joy i indlægget Koda-kampen er slut. Det gælder kun dedikerede musikblogs, og de skal følge tre regler, som ifølge Wonders Make Joy […]

HVAD SYNES DU? SKRIV EN KOMMENTAR.