19 Feb

Mia: Northside eller Roskilde?

Skrevet af Mia Kategori: Blogge
Mia: Northside eller Roskilde?

Tidligere i dag skrev Lukas et indlæg, hvor han stillede Roskilde Festival og Northside Festival op mod hinanden. Noget, som skulle vise sig, at være meget farligt, da det i de fleste folks optik er som at sammenligne æbler og pærer. Men jeg forstår ikke helt kritikken .. Et æble og en pære er selvfølgelig ikke det samme, men derfor kan man vel godt svare på, hvilken af de to frugter, man har mest lyst til at fylde i hovedet. Northside og Roskilde er bestemt ikke det samme, men når man nu bliver bedt om at vælge – enten fordi man er blogger og vil skrive et indlæg om det, eller fordi man er fattigrøv og kun har råd til at tage afsted til én af de to – ja, så kan jeg ikke se problemet i, at man forsøger at stille de to over for hinanden. Desuden synes jeg det er sjovt, at selvom mange ikke mener, at man kan sammenligne Northside og Roskilde, så har alle alligevel en meget stærk holdning til hvilken af de to festivaler, de selv ville vælge – og de har masser af argumenter herfor. Hvis de to festivaler ikke var sammenlignelige, burde der så ikke være en del flere, som ikke var i stand til at vælge mellem dem?

Når det så er sagt, så er jeg uenig med Lukas. Som han også skrev, så bunder vores største uenighed i, at jeg simpelthen hverken gider eller evner at leve i mit eget skidt i en uge. Jeg har prøvet det, og det var ikke nogen succes. Jeg dur ikke til dåsemad og soveposer, og jeg kan ikke forliges med, at der ikke rigtig er nogen grænser på Roskilde Festival. Hvis en fremmed fyr i Teletubbie-outfit crasher dit telt, og spiser din mad, så må man ikke blive sur. Det er Orange Feeling, og vi skal alle sammen være her. Og det skal vi da. Men ikke i mit telt. Og ikke med min mad i munden. Jeg er en mokke hvad sådan noget angår, jeg ved det godt. Men i det mindste har jeg selverkendelse nok til at blive hjemme – i hvert fald så længe den står på overnatning med telt og liggeunderlig.

Det betyder, at Northside – endda før de har offentliggjort et eneste navn – er et skridt foran i min bog. Og det vil nogen måske sige er en fesen faktor at inddrage i sin vurdering, men folk fra Roskilde-området anfører jo samme argument for at vælge Roskilde Festival over Northside. Om noget kan jeg måske endnu bedre forstå dem, fordi de reelt ikke har muligheden for at slå et telt op på Northsides festivalplads, men skal finde overnatning hos venner eller familie i Århus. Så uanset om man vil indrømme det eller ej, så spiller de praktiske forhold rigtig meget ind – og om de praktiske forhold man søger, så er muligheden for at sove i sin egen seng, eller muligheden for at slå et telt op i noget mudder, det kommer jo an på den enkelte festivalgænger.

Derudover er der et andet afgørende punkt; nemlig musikken. I sit indlæg bruger Lukas Northsides program som et argument for, hvorfor man skal tage til Roskilde, fordi han allerede har set mange af Northsides bands på Roskilde. Det er jo et fint nok argument, hvis ikke det var fordi, det tog udgangspunkt i, at man har været på Roskilde de sidste mange år. Men det har jeg ikke.. Og det er der mange andre, der heller ikke har.. Jeg har aldrig set Justice. Jeg har aldrig set The Temper Trap. Jeg har aldrig set Malk. Jeg har aldrig set James Blake. Jeg har aldrig set Kasabian. Og jeg har aldrig set When Saints Go Machine. Så hold kæft, hvor er der mange, jeg kan få krydset af min to-do-liste, hvis jeg tager på Northside. På én weekend. Uden at skulle sove i et vådt telt og spise lunken makrel til morgenmad. På den måde kan jeg bruge det samme argument for Northside, som Lukas bruger imod Northside – fordi vi har forskellig festival-baggrund.

Og netop folks forskellige festival-baggrunde og musikoplevelser i øvrigt gør det svært, at foretage en sammenligning mellem Northside og Roskilde, da der umuligt kan foretages en objektiv vurdering. Vurderingen vil være forskellig for hver enkelt festivalgænger, og at man derfor kun kan vurdere en festival ud fra egne erfaringer og præferencer. Jeg vurderer Roskilde ud fra mine erfaringer med at bo i telt, og Lukas vurderer Northside ud fra hans tidligere koncertoplevelser på Roskilde. Men er det ikke også netop det, der er pointen i en musikblog? Vi anmelder koncerter ud fra vores egne oplevelser, vi sammensætter kompilationer ud fra vores musiksmag, vi skriver blogindlæg om de arrangementer, som vi selv synes lyder spændende, og vi anmelder kun det musik, som vi allerbedst selv kan lide (hvilket i øvrigt er grunden til, at vi aldrig giver dårlige anmeldelser, smart ikke?). Og det samme gør sig gældende, når vi vurderer to festivaler – så er det vores personlige holdninger, der kommer til udtryk. Det er netop dét, der gør ovenstående sammenligning så svær – for det er svært at skrive sagligt om noget personligt, og det er nok også derfor, at folk har brokket sig over, at vi har foretaget sammenligningen, fordi det netop rammer nogle personlige holdninger og oplevelser. Men det gør ikke vurderingen mindre relevant..

Nu har jeg sagt min mening. Og Lukas har sagt sin. Og vi er dybt uenige. Men vi er enige om, at sammenligningen både skulle og kunne foretages. Det næste skridt ville så være at undersøge, hvad der skulle til, for at vi skiftede mening. Ville det være nok for mig, at jeg kunne bo gratis i en lejlighed i Roskilde, og ville det være nok for Lukas, hvis han kunne få lov til at bo i Ådalen i et telt med tis på? Og hvad hvis Roskilde kun bookede dansktop og metal? Ideen er sjov.

8 kommentarer on “ Mia: Northside eller Roskilde? ”

  1. Jeppe 02/19/2012 at 21:09

    Der er massere af billige hoteller, hostels og ledige sofaer i KBH kun 45 minutters transport fra Roskilde Festival. Og der går tog mellem KBH og Roskilde/Roskilde Festival stort set hele døgnet. Så argumentet om ikke at gide camping oplevelsen, er i mine øjne helt uholdbart.

    Enten så fravælger man Roskilde til fordel for Northside fordi man er for doven til at flytte sig fra Århus området til Sjælland, eller også kan man bare bedre lide musikken på Northside. (Festivalerne koster nogenlunde det samme pr. musikdag).

    Kort sagt – Det handler ikke om camping vs. seng. Det er et dårligt argument.

    Jeg tager selv begge festivaler i år, fordi jeg ikke længere er studerende og derfor “pisse rig”. Men jeg er klart mest til Roskilde. Dels fordi festivalen er så vanvittigt meget mere end bare musik og dels fordi Roskilde Festival organisationen er meget ambitiøse, både med den musikalske profil og med det aftryk de gerne vil sætte i samfundet. De vil SKABE bands – De vil PRÆGE dansk kulturliv – De vil UDFORDRE deres publikum – De vil GØRE EN FORSKEL i det omkringliggende samfund. Kort sagt nøjedes Roskilde Festival ikke bare med at booke 32 bands som har været i heftig rotation på P3 og som alle kender og lader det være ved det. De vil så ufatteligt meget mere. Det gør at jeg, på trods af at Roskilde Festival indimellem rammer skævt, klart har mest sympati for Roskilde. Derudover har jeg det også svært med, at Northside er en forretning som skal skabe overskud til sine ejere. Det gør naturligvis, at jeg ikke kan få større sympati for Northside end jeg har for alle de andre produkter jeg bruger i min hverdag.

    På Northside Festival vil jeg aldrig være mere end en forbruger – På Roskilde er jeg en trofast støtte og tilhænger. Det er jeg fordi der bare er så meget mere at holde af.

  2. Jonas 02/19/2012 at 21:22

    “…De vil SKABE bands – De vil PRÆGE dansk kulturliv – De vil UDFORDRE deres publikum – De vil GØRE EN FORSKEL i det omkringliggende samfund….”

    Det er i så fald en opgave de ikke løfter særlig godt. Jeg har aldrig set Roskilde som trendsættende, forskelsgørende eller skabende(i musiksammenhæng). At Roskilde så er en kæmpe instution i det danske fesitval-liv er en helt anden snak. Men de har simpelthen ikke den indflydelse og banebrydende tilgang kulturen som du(Jeppe), og mange andre, gerne vil have.

    Og hvad er ideen i at tage på Roskilde hvis man bor på hotel i København? Er det ikke en del af oplevelse at bo i et pis-befængt telt sammen med alle de andre udyr? <– føl venligst den varme sarkasme :)

  3. Jeppe 02/19/2012 at 21:59

    “Det er i så fald en opgave de ikke løfter særlig godt.”

    Festivalen kan naturligvis ikke ændre verden – Men den er en mastodont i dansk kulturliv, som temmeligt ofte er på forkant i forhold til landets øvrige kulturelle institutioner.

    Det er muligt du ikke synes Festivalen gør det godt nok, men du synes i den forbindelse ikke, at det er påfaldende, at Roskilde har præsenteret temmeligt store dele af Northsides line up (i alle festivalens 3 år) inden Northside gør det?

    Det er klart, at Roskilde er påvirket af internationale strømninger og at festivalen har fingeren på pulsen og lader sig inspirere internationalt. Men Roskilde er i høj grad introducerende, hvor Northside faktisk “bare” er en spejling af P3’s musikprofil de seneste par år. Alt er relativt, men Roskilde er i mine øjne den modige nyskabende og udfordrende, hvor Northside, på trods af at det er den “unge up-coming”, er den der spiller de sikre kort (Der skal jo tjenes penge).

    “Og hvad er ideen i at tage på Roskilde hvis man bor på hotel i København? Er det ikke en del af oplevelse at bo i et pis-befængt telt sammen med alle de andre udyr? <– føl venligst den varme sarkasme :)"

    Hehe – Jeg er ligeglad med hvordan folk de overnatter. Det er op til dem selv. Personligt er de 8 dage på camping årets højdepunkt for mig. Jeg har ikke nogen andre steder oplevet noget så livsbekræftende som den umiddelbarhed, løssluppenhed og ungdomskultur-eksplosion, camping pladserne indeholder. Det er dog helt fint med mig, at der er folk der ikke gider det – Enten fordi de ikke kan leve uden 7,5 timers sammenhængende søvn, foretrækker ordnede forhold og sæbe, eller bare er vokset fra "camping oplevelsen". Jeg balancerer selv på grænsen til "at være blevet for gamme til det pjat". Men hvert år i juni er det alligevel det jeg ser mest frem til.

  4. Jakob 02/19/2012 at 22:20

    Spændende indlæg og tråd!

    En vigtig klarhed om NorthSides forretningsdel: 1) det er ok at tjene penge på at lave et godt produkt som folk ønsker at købe. 2) de giver noget tilbage til musikken (har lige doneret 250.000 kr. til SPOT Festival der om nogen hjælper upcomming bands) 3) de støtter mangfoldigheden (Mejlgade for Mangfoldighed) 4) de bekymrer sig om miljøet (arbejder på at blive den mest bæredygtige festival, hvilket de sætter handling bag med nye fokusområder hvert år).
    Døm dem ikke for hårdt allerede nu – de er kun 1 år gamle og forbedre sig på alle områder HVERT år :)

    Og til sidst: NorthSide kan lære pisse meget af Roskilde ligesom Roskilde vil kunne lære noget af NorthSide (og Øya Festivallen osv…)

    Ses oppe foran på NorthSide!!! Det er mig der er pænt stiv med et øl lavet af organisk nedbrydelig majsstivelse i hånden! :D

  5. Jonas 02/19/2012 at 23:51

    Jeppe, nu er det jo ikke et erklæret mål fra Northside at opdage alt det nye musik. Og ved faktisk heller ikke om det Roskildes.

    Desuden synes jeg slet ikke du har ret i at Northside er en spejling af P3’s sendeflade. Så havde programmet set helt anerledes ud. Men de er selvfølgelig heller ikke færdige med at offentliggøre navne ;)

    Jeg synes også at Jakobs indlæg er relevant. Det er hvertfald utrolig spændende at have en festival der ligner “den tyske forretningsmodel” lidt mere og samtidig har en helt anden og, for mig, mere tiltalende proil.

    Uanset hvad så synes jeg Northside sparker røv – og det er sagt uden at tage stilling til om hvorvidt Roskilde gør det.
    Jeg ved kun hvad jeg vælger…

    Go fest! :)

  6. Jakob 02/20/2012 at 00:17

    og der skulle selvfølgelig stå “ølkrus lavet af majsstivelse” – øl af majs er noget klammo noget man laver i tyskland og hælder i danske dåseemballager uden pant.

    PS: Jonas har en go’ pointe i at P3’s sendeflade er meget anderledes end NorthSide-programmet (ikke sagt at de ikke har spillet mange af sangene fra de bands = fordi de er fede).

    Ko fest! :)

  7. Jeppe 02/20/2012 at 02:55

    Jeg mener nu heller ikke jeg dømmer Northside for hårdt. Jeg har trods alt selv købt billet i år. Der er intet galt i at tjene penge på et godt produkt.

    Men det bliver bare aldrig mere end et produkt for mig. Ligesom Apple, Arla eller Carlsberg. Jeg skifter hvis jeg finder et bedre eller billigere produkt.

    Jeg støtter jo heller ikke specielt op om ICO Concerts fordi det er dem der står bag den Rammstein koncert jeg skal til på tirsdag, eller Smash!Bang!Pow! der står bag den M83 koncert jeg skal til torsdag. De tjener penge på at levere et produkt jeg et interesseret at købe. Hverken mere eller mindre. Jeg er jo heller ikke “pjattet” med Skandinavian fordi Nortside festival er et sideskud af det management firma.

    Det jeg forsøger at skrive er, at eftersom Northside er en forretning, sat i verden med profit for øje, så er det, deres på overfladen gode hensigter til trods, naturligvis ikke en festival jeg kan knytte mig til. Northside er et produkt, hverken mere eller mindre.

    At Northside sponsorerer Spotfestival er naturligvis prisværdigt – Men det gør DFDS og Ceres Royal også. Den grønne profil er lidt “det nye sort” for festivaler over hele Europa. Men der er nok mest for at undgå dårlig presse, da sådan nogle festivaler ofte er noget værre svineri (Især Roskilde).

  8. Mads 02/20/2012 at 10:42

    Ville egentligt skrive et indlæg, men Jeppe har allerede sagt, hvad der skal siges. Og han har gjort det godt.

    Tak for det Jeppe.

HVAD SYNES DU? SKRIV EN KOMMENTAR.